Aktieutdelningar för hela 2017

Sammanfattning

Nu är det dags att sammanfatta hur året har gått. Lyckades jag med mitt enda mål, att få utdelningar på minst 5000 kr varje månad? I Sverige ger de flesta bolag sin utdelning en gång per år och då på våren. Eftersom jag vill ha en jämnare fördelning över året äger jag förutom svenska aktier även preferensaktier och amerikanska aktier. Dessa ger utdelning fyra gånger per år. Mina utdelningar under året ser ut så här: 

Så här fördelar sig utdelningarna under året 2017.

Bästa och sämsta månaden

Bästa månaden på året blev april. Det beror på att många svenska bolag har sin utdelning den månaden. I maj fick jag hela 20 olika utdelningar. Den sämsta månaden blev juli. I juli blev det bara 5045 kr och jag lyckades precis kommer över min gräns på 5000 kr. Utdelningarna storlek beror delvis på dollarns växelkurs mot svenska kronor.

Summan av utdelningar

Summan för 2017 blev 87184 kr. Detta fördelades på 134 olika utdelningar under året. År 2016 fick jag 45838 kr i utdelningar. Det betyder en ökning på 90 %. Till 2018 hoppas jag på en liten ökning, men några 90 % blir det tyvärr inte. Målet på lång sikt är att nå 20000 kr/månad.

Förändringar under året

De största jag inköpen jag gjort under året är aktier. 200 st Castellum, 20 st Autoliv, 200 st Omega Healthcare Investors, 220 st Amasten pref,  400 st Alm pref, 30 st SAS pref, 1000 st Telia och 50 st W.P. Carey. Jag sålt Balder pref och HM. Jag gjorde även mindre köp och försäljningar under året.

Strategi inför 2018

Jag kommer fortsätta med ungefär samma strategi Under 2018 kommer jag tyvärr inte kunna spara så mycket extra pengar. Jag är fortfarande pappaledig, men jag kommer att återinvestera utdelningarna som kommer in under åren. Jag ska satsa lite mer på värdepapper som ger en högre utdelning. I dagsläget får jag procentuellt ganska lite utdelning. Målet för 2018 är att utdelningen är minst 100000 kr. Spännande att se hur 2018 utvecklas. Både den totala portföljens storlek och hur det går med utdelningarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelningar i augusti 2018

Utdelningar i juli 2018

Utdelningar i juni 2018